پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
5464
-
الف
+

گفتنی هایی درباره فیلم «کمیته مجازات»

فیلم سینمایی «کمیته مجازات» آخر این هفته از شبکه آی‌فیلم پخش می‌شود.

فیلم سینمایی «کمیته مجازات» آخر این هفته از شبکه آی‌فیلم پخش می‌شود.

به گزارش آی‌فیلم، پس از فقدان یکی از بزرگان سینمای ایران، شبکه آی‌فیلم تصمیم گرفت فیلم سینمایی «کمیته مجازات» با بازی مرحوم محمدعلی کشاورز را روی آنتن ببرد.

فیلم سینمایی «کمیته مجازات» در واقع بخش‌هایی از سریال ماندگار «هزاردستان» به کارگردانی علی حاتمی است که پس از درگذشت وی و برای بزرگداشت یاد و خاطره او توسط واروژ کریم مسیحی تدوین و به صورت فیلم سینمایی در سینماها اکران شد. بخش دیگری از این سریال نیز در قالب فیلمی با عنوان «طهران روزگار نو» تدوین و راهی پرده سینماها شد.

فیلم «کمیته مجازات» روایتگر بخشی از «هزاردستان» است که در آن به هنگام پادشاهی احمد شاه قاجار، ابوالفتح میرزای صحاف که به همراه همسر و فرزندش اصلان از تبریز به تهران آمده و عضو کمیته مجازات است، با جذب رضا، تفنگچی معیر الدوله، نقشه‌ای برای ترور شخصیت‌هایی که از دیدگاه کمیته خائن به میهن هستند می‌کشد. ابوالفتح همسر و فرزندش را راهی ولایت می‌کند و به دستور او اسماعیل خان، رئیس سازمان غله که به انگلیس غله صادر کرده‌ و سبب کمبود غله و نان در کشور شده‌است، ترور می‌شود.

پس از چندی، شبی رضا تفنگچی که در باده گساری زیاده روی کرده، اسرار کمیته را نزد شعبان استخوانی فاش می‌کند و درگیری شعبان و همراهانش با او سبب می‌شود دریابد که شعبان نیز از آدمهایی است که کمیته از آناناستفاده می‌کند. ترور دوم را رضا با حضور در مجلس زنانه، هنگام سخنرانی متین السلطنه، مدیر روزنامه عصر جدید و مخالف سرسخت کمیته مجازات انجام می‌دهد. نوبت به ترور خان مظفر، عامل اصلی استعمار در ایران مشهور به هزاردستان که می‌رسد، او با پرداخت وجهی برای کمک به کمیته جان خود را می‌خرد. 

ترور سوم را شعبان با کشتن کفیل شعبه تأمینات در سلمانی انجام می‌دهد. ابوالفتح به رضا خبر می‌دهد که او به دلیل فاش کردن اسرار کمیته، خود باید به دست شعبان کشته شود. ابوالفتح به دلیل همسو شدن کمیته با هزاردستان، از آن جدا می‌شود و رضا نیز با حیله‌ای شعبان و همراهانش را به ته چاه می‌فرستد و خود تهران را ترک می‌کند.

سریال «هزاردستان» علاوه بر ساخت یکی از مهم‌ترین خاطرات جمعی ایرانیان و احیای بخش مهمی از تاریخ معاصر ایران، پنج تن از بزرگ‌ترین ستارگان سینمای بعد از انقلاب را در کنار هم آورد و توانایی‌های منحصر بفردشان را به رخ تماشاگران کشید.

داوود رشیدی، عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی، محمدعلی کشاورز و علی نصیریان همگی با بازی در این سریال بود که شهرتشان به اوج رسید.

جامعه سینمای ایران با از دست دادن محمدعلی کشاورز در هفته‌ای که گذشت، چهارمین ستاره از پنج ستاره بی‌چون و چرایش را از دست داد.

شبکه آی‌فیلم ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت محمدعلی کشاورز و آرزوی سلامتی برای علی نصیریان، تنها ستاره بازمانده از آن نسل طلایی، با پخش فیلم سینمایی «کمیته مجازات» در تاریخ پنجشنبه 28 خرداد، یاد این پیشکسوت تازه درگذشته را گرامی می‌دارد. 

ب س/ ا ز

نظر شما
ارسال نظر